L’Arrivée À Zéro.

Several zero points where we already find ourselves or which are coming towards us.

"What the Lumières’ audience experienced was not the fear of a real train, but the terror in the face of an obviously unreal and yet at the same time astonishingly realistic image",
says media scientist Johannes Binotto, following film historian Tom Gunning.

L'Arrivée À Zéro.

Der Film zitiert “L’Arrivée d’un train en gare de La Ciotat” (1896, N° 653) der Gebrüder Auguste und Louis Lumière und damit einen der ersten Filme der Geschichte. Dieser steht nach wie vor, wie kaum ein anderer, für die Fähigkeit des (damals neuen) Mediums, unseren Realitätssinn durcheinanderzubringen: „Was das Publikum der Lumières erlebte, war nicht die Furcht vor einem realen Zug (wie die hartnäckige Legende lautet, Anm.), sondern der Schrecken angesichts eines offensichtlich irrealen und zugleich doch erstaunlich realistischen Abbilds“, so Medienwissenschaftler Johannes Binotto in Anlehnung an den Filmhistoriker Tom Gunning.

L’Arrivée À Zéro übersetzt diesen surrealistischen Schock in die Gegenwart, indem gleichzeitig mehrere Nullpunkte angedeutet werden, an denen wir uns bereits befinden oder die auf uns zukommen:
— Null-Emissionen, wenn wir alle die Bahn benützen
— ein menschenleerer Willkommensort
— ein pandemischer öffentlicher Raum

Der Film wurde — wie sein Vorbild — in einer Einstellung, ohne Schnitt gedreht, am Wiener Westbahnhof, der durch die jüngeren Krisen mediale Bekanntheit erlangte.

The film quotes “L’Arrivée d’un train en gare de La Ciotat” (1896, N° 653) by the brothers Auguste and Louis Lumière and thus one of the first films in history. This still stands, as hardly any other, for the ability of the (then new) medium to confuse our sense of reality: “What the Lumières’ audience experienced was not the fear of a real train (as the persistent legend goes, note), but the terror in the face of an obviously unreal and yet at the same time astonishingly realistic image,” says media scientist Johannes Binotto, following film historian Tom Gunning.

L’Arrivée À Zéro translates this surrealist shock into the present by simultaneously suggesting several zero points where we already find ourselves or which are coming towards us:
— zero emissions if we all use the train
— a deserted welcome place
— a pandemic public space

The film was shot — like its inspiration — in one take, without a cut, at Vienna’s Westbahnhof, which gained media publicity due to the recent crises.

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20 Seconds on Climate Change.

This film is a submission for the short film competition “20 Seconds for Art”.  Soundless films, twenty seconds long, are to be produced, artistically interpreting the subject of “Climate. Utopia & Reality”. These issues are addressed: How is the climate – also the social climate – changing? Which roles do mobility and the steadily increasing energy consumption play? Which positive and negative effects on the climate can consumer behaviour and lifestyle have? How can art help to create a keen awareness of climate change and which contribution can the art scene make? (Text: KÖR – Public Art Vienna, modified)